Vláda podpořila další rozvoj cestovního ruchu. Schválila akční plán na roky 2026–2027
Vláda podpořila další rozvoj cestovního ruchu. Schválila akční plán na roky 2026–2027
8. 10. 2025
Vláda schválila akční plán ke Strategii rozvoje cestovního ruchu ČR 2021–2030 na roky 2026–2027. Materiál Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) představuje klíčový krátkodobý strategický dokument, který pokračuje v podpoře udržitelného rozvoje cestovního ruchu (CR), obnově jeho ekosystému a posílení konkurenceschopnosti Česka jako turistické destinace.
Akční plán pro roky 2026–2027 navazuje na předchozí období 2024–2025. Zároveň zohledňuje přetrvávající dopady pandemie covid-19 i současné geopolitické a bezpečnostní situace, které stále představují významné výzvy pro celé odvětví. Na přípravě akčního plánu se podíleli zástupci odborné veřejnosti, krajů, profesních organizací i agentury CzechTourism. „Schválený akční plán potvrzuje náš dlouhodobý závazek vůči odvětví cestovního ruchu. Zaměřuje se na systematické řízení, posílení postavení našich destinací a využití dat pro efektivní rozhodování, což je základem jeho další konkurenceschopnosti. Klíčová je také podpora rozvoje lidských zdrojů a stabilita financování agentury CzechTourism a podpůrných programů. Tím zajistíme, že Česko bude atraktivní a udržitelnou destinací pro návštěvníky z domova i ze zahraničí,“ uvedl ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.
Akční plán předpokládá pozitivní vliv na podnikatelské prostředí a počítá se zvyšováním přístupnosti cestovního ruchu pro různé cílové skupiny. Zahrnuje 5 hlavních opatření rozdělených do 11 aktivit a 23 dílčích aktivit.
Klíčová opatření akčního plánu CR 2026–2027
1. Rozvoj mezioborové, meziresortní a mezinárodní spolupráce
Zahrnuje např. podporu nových leteckých spojení, aktivnější zapojení Česka do pracovních skupin EU a OECD pro CR nebo obnovení činnosti Meziresortní koordinační komise pro CR.
2. Rozvoj systému organizace CR
Patří sem např. posílení systému řízení v CR, včetně infrastruktury a podnikatelského prostředí. Aktivity zahrnují úpravu Kategorizace DMO (organizace destinačního managementu), zajištění stabilního nástroje podpory CR (včetně pokračování programů jako Oživení CR a Podpora DMO) a zajištění stabilního rozpočtu pro agenturu CzechTourism. Důraz se klade i na vícezdrojové financování.
3. Data a podpora rozhodování
Opatření zahrnuje kontinuální zabezpečení zdrojů dat pro tvorbu turistického satelitního účtu (TSA), vytvoření rámcového plánu výzkumů (včetně marketingových výzkumů CzechTourism) a budování jednotné zahraniční image Česka.
4. Lidské zdroje
Pozornost se zaměřuje na vzdělávání a kvalifikaci v oboru. Plán podpoří zvýšení kvalifikace absolventů vybraných oborů CR a další vzdělávání stávajících pracovníků ve vybraných službách CR.
5. Marketingové aktivity
Opatření se zaměřují na rozvoj integrovaného marketingu destinací, podporu udržitelných forem CR, tvorbu jednotné prezentace/značky ČR a budování pozitivního PR. Nově je zařazena podpora tvorby národního produktu „Industriální, technický a architektonický cestovní ruch“. Aktivity podpoří domácí, příjezdový i kongresový CR.
Součástí schváleného materiálu je také vyhodnocení akčního plánu pro roky 2024–2025, které potvrzuje, dlouhodobý charakter většiny aktivit a jejich realizace. Předpokládaná roční alokace na aktivity spadající do působnosti MMR se odhaduje ve výši 1,209 miliardy korun.