25. 7. 2025
Kutná Hora, nedaleká obec Suchdol nebo také Státní hrad Trosky v Českém ráji. Tato místa se letos dostala do centra pozornosti díky obrovskému úspěchu videohry Kingdom Come: Deliverance II z dílny Warhorse Studios.
Podobně jako první díl, který už několik let přivádí do Posázaví její fanoušky, i pokračování výrazně zvyšuje zájem o místa, kde se historický příběh odehrává. A to zvláště mezi generací Z. Vedle svědectví místních iniciativ a institucí tento trend potvrzují i datové modely Centra pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai.
Než budete číst dále, máme pro Vás tip: až budete naopak Vy cestovat do zahraničí na nějaké zajímavé místo, Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) pro Vás připravilo nejdůležitější body, na které byste před vaší dovolenou neměli zapomenout.
Data potvrzují herní efekt
Z aktuálních dat jasně vyplývá, že místa, která se objevují v druhém díle hry Kingdom Come:Deliverance, získávají na popularitě a zaznamenávají výrazný nárůst návštěvnosti.
„Jarní měsíce roku 2025 přinesly výrazný meziroční nárůst návštěvnosti o desítky procent ve všech sledovaných lokalitách. Tento rekordní růst nelze vysvětlit výkyvy počasí ani jinými dlouhodobými trendy. Největší podíl na něm měli mladí lidé do 25 let,“ shrnuje hlavní zjištění Petr Netolický, produktový manažer Centra pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai, které analýzu zpracovalo na základě agregovaných a anonymizovaných dat z dubna až června letošního roku.
Návštěvnost vzrostla o desítky procent
Návštěvnost všech sledovaných lokalit – Kutné Hory, Suchdola a Státního hradu Trosky – meziročně nejvíce vzrostla už v dubnu, tedy krátce po vydání druhého dílu Kingdom Come: Deliverance. Tento trend pokračoval i v následujících dvou měsících, a to navzdory tomu, že letošní květen byl výrazně chladnější než ten loňský.
Největší skok zaznamenal městys Suchdol u Kutné Hory – toto donedávna poměrně málo známé místo se stalo předlohou pro fiktivní středověkou vesnici zasazenou do posázavské krajiny. Jen v dubnu sem zavítalo o 45 % návštěvníků více než ve stejném měsíci předchozího roku. Zvláště v tomto případě lze předpokládat, že zvýšený zájem o objevování místních památek a okolí způsobil právě efekt Kingdom Come: Deliverance.
Počty návštěvníků vzrostly i v místech, která se těší zájmu turistů dlouhodobě. Do Kutné Hory, někdejšího středověkého centra těžby stříbra, dorazilo letos v dubnu o téměř 30 % více tuzemských turistů než loni. To je pro představu meziroční měsíční nárůst o zhruba 22 tisíc lidí. Návštěvnost hradu Trosky, jednoho z ikonických míst příběhu, se pak v tomto měsíci meziročně zvýšila o 22 %.
Kingdom Come: Deliverance jako tahák pro cestování po Česku
Herní fenomén Kingdom Come: Deliverance má jednoznačně pozitivní dopad na cestovní ruch v Česku. Druhý díl úspěšné české videohry navazuje na mimořádný úspěch první řady, která už před lety přivedla její fanoušky do malebné krajiny Posázaví. Pokračování rozšiřuje herní svět o další reálné lokace – především Kutnou Horu a Český ráj – tedy místa se silným příběhem, středověkou atmosférou a nádhernou přírodou.
„S ohledem na fakt, že jde o nejúspěšnější českou počítačovou hru, která si získala popularitu nejen v tuzemsku, ale po celém světě, je velmi pravděpodobné, že zájem domácích i zahraničních hráčů poznat na vlastní oči místa, kde Jindřich ze Skalice prožívá svá dobrodružství, ještě vzroste. Ostatně dnes zveřejněná data to potvrzují. Hra má obrovský potenciál zviditelnit Česko ve světě, a to i mezi skupinami návštěvníků, které bychom běžnými kampaněmi jen těžko oslovili. Plně si tuto skutečnost uvědomujeme a s tímto fenoménem aktivně pracujeme. Autentická atmosféra Kingdom Come: Deliverance je fantastickým způsobem, jak představit Česko světu,“ zdůrazňuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Po stopách Jindřicha ze Skalice vyráží hlavně generace Z
Z dat operátora O2 také vyplývá, že do těchto míst začali v letošním roce ve velké míře vyrážet hlavně mladí lidé.
„Výsledky analýzy jasně ukazují, že hra měla zásadní dopad na zvýšení návštěvnosti mladých lidí z generace Z, tedy okolo 25 let. Ta se po vydání hry stala ve všech sledovaných lokalitách jednoznačně nejvíce zastoupenou skupinou návštěvníků. V Suchdole počet mladých lidí do 25 let v období dubna až června meziročně vzrostl o 310 %, v Kutné Hoře o téměř 250 % a na hradě Trosky pak o 290 %,“ komentuje Petr Netolický.
Analytická zjištění se potvrzují v praxi. Proměnu složení návštěvníků pozorují i lidé, kteří jsou s těmito místy v každodenním kontaktu.
„Rekordní zájem jsme zaznamenali hlavně v jarních měsících, například květnová návštěvnost byla nejvyšší za celou dobu, kdy je Státní hrad Trosky zpřístupněn veřejnosti. Prohlédlo si ho přes 16 tisíc návštěvníků oproti loňským deseti tisícům. Mění se také skladba návštěvníků – přichází větší počet mladých lidí, kteří vnesli i nové aktivity – hrají zde kostky, nebo spontánně zpívají na pódiu, čímž přenáší herní fikci do reality,” popisuje Lucie Bidlasová z Národního památkového ústavu (NPÚ).
(Zdroj a více podrobností naleznete na webu CzechTourism.)