Materiál se vztahuje k úpravě nástroje plánovacích smluv zakotvené v novém stavebním zákoně č. 283/2021 Sb., stavební zákon, v znění pozdějších předpisů. Pomůcka má především vyjasnit:
-   kdy je vhodné/žádoucí uzavřít plánovací smlouvu a kdy naopak nikoli (zejména s ohledem na to, aby se institut plánovacích smluv využíval racionálně, při uvážení transakčních nákladů na jejich sjednávání oproti předpokládané výši plnění z plánovací smlouvy, dopadu na ceny nemovitostí a při uvážení specifik dané obce a jejích potřeb);
-   za jakým účelem mají být plánovací smlouvy uzavírány (určení adekvátních typů veřejné infrastruktury, popř. dalších veřejných investic, pro jejichž zajištění je legitimní požadovat ze strany obcí po stavebnících příspěvky);
-   příklady možných postupů pro stanovení výše příspěvku stavebníka (postup stanovení musí být transparentní a předvídatelný; uvedeny jsou příklady možných postupů, ovšem existuje i řada dalších možných výpočtů).
 
Pomůcka řeší zejména následující oblasti:
-   Legislativní úprava plánovacích smluv
-   Charakter a obsah plánovacích smluv
-   Vztah plánovacích smluv a povolovacích řízení
-   Povinnost zveřejnění plánovacích smluv
-   Typologie plánovacích smluv
-   Obecná východiska pro uzavírání plánovacích smluv
-   Závazky obce
-   Závazky stavebníka a okruhy možných plnění stavebníka užívaných v praxi
-   Příklady metod výpočtu výše plnění z plánovacích smluv
 
Při přípravě této pomůcky ministerstvo využilo podkladový materiál zpracovaný odborným týmem pod vedením Ing. arch. Veroniky Šindlerové, Ph.D., a zohlednilo připomínky obdržené v rámci zveřejnění konceptu materiálu a následné připomínky k pracovní verzi pomůcky.