Proto byla zpracována Socioekonomická studie Dukovany 2024, která zmapovala přínosy i negativní dopady stavby do území. Studie identifikovala řadu zjištění a specifikovala také doporučení pro další postup veřejného sektoru při řešení identifikovaných dopadů. Jedním z doporučení bylo vypracování akčního plánu, který by rozpracovával opatření na zmírnění či eliminaci dopadů dostavby do dotčeného území. Vypracování akčního plánu následně uložila vláda České republiky usnesením z 15. ledna 2025 č. 29.
Akční plán je sestaven na období let 2026-2038, tedy celé období realizace projektu dostavby jaderných bloků. Akční plán je souhrnem 35 opatření, která jsou členěna dle témat jako je bezpečnost, integrace a krizového řízení, bydlení a veřejná infrastruktura, doprava, školství a vzdělávání nebo zdravotnictví. Jednotlivá opatření jsou zpracována ve formě strukturovaných karet obsahujících uvedení garanta, který odpovídá za realizaci opatření a zajišťuje jeho financování, dále termín zahájení a ukončení realizace opatření, průběžné termíny pro dílčí aktivity prováděné v rámci opatření, ve většině případů také potřebný rozpočet na realizaci opatření.
Projekt dostavby je však třeba vnímat i jako pozitivní impuls pro rozvoj regionu, což reflektují i některá opatření umožňující řešit lokální problémy.
 
Seznam jednotlivých opatření zahrnutých v Akčním plánu
Bezpečnost, integrace a krizové řízení
  1.   Posílení personálních kapacit Hasičského záchranného sboru v souvislosti s dostavbou EDU
  2.   Posílení personálních kapacit Policie ČR v souvislosti s dostavbou EDU
  3.   Posílení infrastruktury a vybavení složek IZS v souvislosti s dostavbou EDU
  4.   Kapacitní posílení regionálních pracovišť odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra
  5.   Posílení kapacit center na podporu integrace cizinců v území dotčeném dostavbou EDU
  6.   Posílení krizové připravenosti území v souvislosti s dostavbou EDU
  7.   Vytvoření vládního programu na podporu cílené ekonomické migrace pro účely dostavby EDU
  8.   Podpora bezpečnosti a prevence kriminality v obcích v souvislosti s dostavbou EDU 
 
Bydlení a veřejná infrastruktura
  9.   Podpora výstavby a rekonstrukce dostupného nájemního bydlení v území dotčeném dostavbou EDU
  10. Podpora výstavby a rozvoje vodohospodářské infrastruktury
  11. Podpora projektové přípravy veřejných investic v území dotčeném dostavbou EDU
  12. Konzultační a metodická podpora pro realizaci veřejných investic v souvislosti s dostavbou EDU
  13. Posílení výkonu státní správy ve vybraných správních činnostech na úseku stavebního řízení 
  14. Posílení přenosové soustavy v území dotčeném dostavbou EDU
Doprava
  15. Opatření na dopravní infrastruktuře obcí dotčených dostavbou EDU
  16. Podpora rozvoje infrastruktury pro zlepšení dopravní obslužnosti dostavby EDU
  17. Prevence objíždění návozových tras a optimalizace dopravních proudů v souvislosti s dostavbou EDU  
Podpora podnikání a trhu práce
  18. Podpora vytvoření inovačního a investičního zázemí navázaného na dostavbu EDU
  19. Aktivní politika zaměstnanosti v souvislosti s dostavbou EDU
  20. Posílení kontrolní kapacity v oblasti inspekce práce v souvislosti s dostavbou EDU
Školství a vzdělávání
  21. Vytvoření vládního programu na podporu vysokých škol v oblasti jaderné energetiky a souvisejících oborů
  22. Přizpůsobení regionálního vzdělávacího systému v souvislosti s dostavbou EDU
  23. Rozvoj vzdělávací infrastruktury regionálního školství v souvislosti s dostavbou EDU
Zdravotnictví a sociální služby
  24. Vyhodnocení systému přidělování státního příspěvku na krizovou připravenost zdravotnické záchranné služby kraje
  25. Ověření připravenosti nemocnic v dotčeném území dostavby EDU
  26. Podpora dostupnosti zdravotní péče v území dotčeném dostavbou EDU
  27. Rozvoj krajské zdravotní infrastruktury v souvislosti s dostavbou EDU
  28. Podpora dostupné péče o děti v souvislosti s dostavbou EDU
  29. Posílení personálních kapacit orgánu ochrany veřejného zdraví v souvislosti s dostavbou EDU
Průřezová opatření
  30. Komunikační strategie a koncepce jednotného informačního místa a její uplatňování
  31. Ověření finančních ztrát na příjmech dotčených obcí a jejich kompenzace příjmech dotčených obcí způsobených
        dočasným pobytem osob a poskytnutí odpovídající kompenzace 
  32. Analýza možnosti aktualizace metodických materiálů k agendě zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského
        půdního fondu, s ohledem na rozvojové potřeby obcí v okolí EDU
  33. Analýza dopadů surovinové politiky v území dotčeném dostavbou EDU a její implementace
  34. Využití nového institutu společenství obcí jako nástroje pro řešení dopadů spojených s dostavbou EDU
  35. Zlepšení dostupnosti vysokorychlostního internetu a mobilního signálu v území dotčeném dostavbou EDU
Opatření budou realizována a financována ministerstvy, v jejichž působnosti je daná oblast. Dle předběžné kalkulace jsou celkové náklady na řešení identifikovaných dopadů odhadoványna 15 mld. Kčv cenách roku 2025. Akční plán předpokládá, že na financování opatření se budou podílet všechny úrovně veřejné správy v poměrustát 80 %, dotčené kraje 10 % a dotčené obce 10 %. Příspěvek státu má tak činit 12 mld. Kč.
 
Výše podpory ze strany státu bude diferenciována dle intenzity a závažnosti dopadu a s ohledem na povahu navrhovaného opatření. Výše podpory se tak bude pohybovat v rozmezí 60–100 %. Dopady na výkon státní správy, které budou znamenat např. posílení personálních kapacit Policie ČR, Hasičského záchranného sboru, regionálních pracovišť odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra apod., budou státem hrazeny ze 100 %. Dopady na bezpečnost dopravy v dotčených obcích, vodohospodářskou infastrukturu dotčených obcí, krajskou zdravotní infrastrukturu a dále opatření, jejichž cílem je například posílení distribuční sítě nebo rozvoj školské infrastruktury budou financovány s adekvátně nižší mírou podpory státu v rozmění 60–80 %.
Za účelem koordinace plnění Akčního plánu bude založena Meziresortní pracovní skupina Dukovany, která bude jednat také o případné nové potřebě území, či změně alokace opatření.