Města a obce mají šanci na ekologičtější veřejnou dopravu

10. 06. 2019 | ČR

Ministerstvo pro místní rozvoj před pár dny vyhlásilo výzvu na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony, která je zaměřena na podporu nákupu těchto vozidel pro veřejnou dopravu ve strukturálně postižených krajích. Města v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji tak mají šanci na kvalitnější a ekologičtější dopravu. Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka vysvětluje, jaké záměry v této oblasti má Moravskoslezský kraj.

Co si od vypsané výzvy slibujete?

Začnu jinak, v našem kraji v minulosti dominovalo znečištění ovzduší těžkým průmyslem. V posledních letech to už ale byla lokální topeniště a nyní je to doprava. Hlavní podniky v našem kraji ArcelorMittal, Vítkovice nebo Třinecké železárny investovaly mnoho prostředků do odprášení a jiných ekologických opatření, díky kterým jsou dnes na jednom a půl procentu toho, co do ovzduší vypouštěly před třiceti lety. Díky kotlíkovým výzvám se daří vyměňovat skoro deset tisíc kotlů, což situaci také velmi zlepšilo. Nejvíce kontroverzní zůstává doprava, kde sice značnou část znečištění tvoří oděr pneumatik a prach, který se znovu rozvíří při jízdě a na vlastní emise z výfuků připadá je malá část celkového znečištění. Ale pokud je možnost v centrech měst nahradit vozidla s dieselovými motory, kde je koncentrace znečištění nejvyšší, pomůže i těch pár procent. Je to celý komplex opatření, jde o to, aby se náš kraj na mapě znečištění nevyjímal pořád červenou barvou.

Výzva s alokací jedna miliarda korun je určená pro kraje a obce, pokud poskytují veřejné služby v přepravě cestujících samy, dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co konkrétně má v plánu Moravskoslezský kraj?

Výzva je určena pro všechny dopravní subjekty v kraji. Městské dopravní podniky i soukromé dopravce. A v tom je háček celé výzvy. Zatímco ostravský dopravní podnik má vše plně pod kontrolou a může si jasně říci, co kde bude jezdit a co chce vyměnit, kraj vše soutěží ve veřejné soutěži u soukromých dopravců. Takže mezi rozhodnutím a realizací jsou zhruba tři roky. Proto jednáme s ministerstvem, jak umožnit, aby nové ekologická vozidla jezdila nejen v naší krajské metropoli, ale i v ostatních městech, především v lokalitě Havířov a Karviná. Snad se tedy povede, aby nová vozidla s opravdu nízkými emisemi jezdila už brzy v celém kraji.

 

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

WEBINÁŘ k revizi 81. výzvy IROP – Cestovní ruch

14. 08. 2025 | ČR

Pobočka Centra pro regionální rozvoj Karlovy Vary přidává webinář pro zájemce, kteří se nemohou zúčastnit osobně 10.9.2025 v Karlových Varech.

Oddělení ohrožených území a regionů vyjednalo rozšíření 81. výzvy IROP – Cestovní ruch (SC 4.4) o strukturálně znevýhodněné regiony

05. 08. 2025 | ČR

Integrovaný regionální operační program na základě žádosti Oddělení ohrožených území a regionů podpořil rozšíření 81. výzvy, která je zaměřena na rozvoj infrastruktury pro udržitelný cestovní ruch.

Moravskoslezská Technologická Akademie prezentovala svou vizi prezidentovi ČR

28. 05. 2025 | ČR

V Moravskoslezském kraji proběhla prestižní prezentace osmi klíčových projektů, které byly financovány z Operačního programu Spravedlivá transformace.

Výzvy na řemeslné inkubátory: nové možnosti podpory a více času na přípravu

26. 05. 2025 | ČR

Výzvy určené k podpoře řemesel, kreativity a inovací v Karlovarském kraji (č. 19), Ústeckém kraji (č. 20) a Moravskoslezském kraji (č. 21) z Operačního programu Spravedlivá transformace (OPST) prošly důležitými úpravami s platností od 22. 5. 2025. Nově získávají žadatelé delší čas pro přípravu žádostí a více flexibility v režimu veřejné podpory.

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.