Cílem této vzdělávací strategie je posílení odbornosti, zvýšení kvality zadávání a rozvoj profesní dráhy v oblasti veřejných nákupů, a to s ohledem na různé úrovně zadavatelských organizací. Přístup by měl přispět ke sjednocení standardů odbornosti, profesionalizaci veřejného zadávání a zajištění dlouhodobé udržitelnosti kvalitních nákupních procesů ve veřejné správě.
Jedním z klíčových záměrů je také zvýšit prestiž a odbornou úroveň těchto profesí. To zahrnuje podporu kontinuálního vzdělávání, sdílení dobré praxe i kariérní rozvoj. Cílem je, aby veřejné zakázky nebyly vnímány pouze jako administrativní úkol, ale jako strategická činnost s přímým dopadem na efektivitu a transparentnost veřejného hospodaření.
Výsledkem naplnění této priority by mělo být prostředí, ve kterém budou nákupčí a administrátoři zakázek schopni kvalifikovaně, odpovědně a strategicky rozhodovat, a tím přispívat ke kvalitě a účelnosti veřejného nakupování.
Základní rámec, jako koncepční dokument, rozvíjející znalosti a kompetence, byl v předchozím období nastaven. Od něj se odvíjí realizovaná školení, určena nejen pro začínající zakázkáře, ale také pro zkušené veřejné zadavatele, kteří si rozšiřují své obzory. Jedná se o snahu uplatňovat jej i na další vzdělávací organizace. V rámci školení, která probíhají podle Základního rámce, je sbírána zpětná vazba a inspirace pro další vzdělávací aktivity.
V oblasti profesionalizace Základní rámec definuje
17 klíčových komponent/oblastí rozvoje, které odrážejí potřeby moderního veřejného nákupu, které zároveň popisují, co všechno by mělo být zajištěno na úrovni jednotlivce, organizace i systému, aby mohla profese nákupčího a administrátora veřejných zakázek fungovat profesionálně, efektivně a udržitelně. Komponenty nejsou samostatné, ale navzájem se doplňují – společně vytváří robustní strukturu pro řízení a rozvoj veřejného nákupu, který
navazuje na evropský seznam kompetencí, uznávaný pro profesionály v této oblasti veřejného zadávání.
Tento rámec určuje,
co je potřeba mít, znát nebo zajistit, aby mohl veřejný nákup plnit svou strategickou, odbornou a etickou funkci. Témata pokrývají jak osobní profesní aspekty osob odpovědných za veřejné zakázky v tzv. měkkých dovednostech (komunikace, vyjednávání, agilní leadership, etické aspekty VZ apod.) tak i právní, ekonomické, organizační a systémové podmínky (procesy, inovace, řízení apod.)
Struktura témat v základním rámci NSVZ je rozdělena do několika hlavních oblastí:
- Strategické nakupování
- Efektivní nakupovaní a životní cyklus nákupu
- Ekonomické základy nákupu
- Právní aspekty nákupu
- E-procurement
- Kolaborativní zadávání veřejných zakázek
- Udržitelné nakupování
- Inovace
- Komoditní specifika
- Řízení smluv a dodavatelských řetězců
- Pokročilé postupy při zadávání veřejných zakázek
- Efektivita práce a sebeřízení
- Komunikace a vyjednávání
- Projektový a procesní managment
- Etika administrátora (Compliance)
- Řízení rizik
- Agilní leadership
- Klíčové kompetence (např. komunikativní, digitální, sociální, personální)
- Odborné kompetence (odpovídající konkrétním povoláním a kvalifikacím)
Každé téma či oblast je dále rozpracována do dílčích výstupů a kompetencí.