S ohledem na zákon č. 261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s další elektronizací postupu orgánů veřejné moci, se na počátku roku 2023 výrazně rozšířil okruh osob, kterým byla ze zákona zřízena datová schránka.
Jedná se o veškeré právnické a podnikající fyzické osoby, tedy i osoby, které mají aktuálně činnost pozastavenou či přerušenou. Datová schránka je tedy nejpozději od 1. dubna 2023 pro realitního zprostředkovatele hlavní komunikační platformou s úřady. Směrem k těmto osobám nemohou státní či obecní úřady v přenesené pravomoci využívat v úředním styku jinou formu komunikace. Pokud půjde o komunikace neúřední, například o odpovědi na obecné dotazy, či doplňující informaci, bude nadále možno využívat e-mailového kontaktu.
Zaslat pojistnou smlouvu dle § 7 ZRZ bude nadále možno ve fyzické podobě na adresu ministerstva (Staroměstské náměstí 6, 110 15 Praha 1), nebo v elektronické podobě. V případě zaslání datovou schránkou zůstává v platnosti zjednodušená forma, tedy zaslání pdf souboru zkrácené pojistky či pojistného certifikátu, který obsahuje základní údaje z pojistné smlouvy. V případě zaslání e-mailem je nutno přikládat elektronickou konverzi příslušných dokumentů s digitálním certifikovaným podpisem nebo elektronické ověření příslušných dokumentů a e-mail musí být opatřen elektronicky konvertovaným podpisem. MMR však upozorňuje na komplikovanost takového postupu a doporučuje využívat přednostně datových schránek. Případná potvrzení o řádném doručení a uznání zaslaných dokumentů budou zasílána výhradně prostřednictvím datových schránek.